Sådan optimerer du dit blogindhold til søgemaskiner

Har du hørt om søgemaskineoptimering (SEO)?

Selvfølgelig har du det. Det er utroligt vigtigt for Inbound Marketing og et af de mest allestedsnærværende udtryk i branchen.

Problemet er, at det kan være meget komplekst. Der er så mange elementer, der indgår i opbygningen af ​​et SEO-venligt site, at mange marketingfolk bliver overvældede. Faktisk er søgemaskineoptimering et så stort emne, at SEO-specialister nu er en specifik kompetence inden for Marketingteams.

Søgemaskineoptimering går ud på at øge mængden og kvaliteten af ​​trafik til dit website gennem organiske søgemaskineresultater. Jo bedre din SEO klarer sig, des bedre trafik får du til dine websitesider.

Ved at SEO optimere dine websitesider gør du dit website mere synligt for folk, som indtaster de nøgleord, der er knyttet til dit produkt eller din tjeneste, i søgemaskiner.

Blogindlæg er en stor bidrager i dit websites digitale marketingstrategi.

SEO
Hvad er SEO på siden?

SEO går ud på at optimere hver enkelt side på dit website. Og ved at optimere både front- og back-end-komponenter på dine blogs sikrer du, at disse sider er med til at placere dit website højere på søgemaskinernes resultater, og dermed bringe både bedre kvalitet og mere relevant trafik til dit website.

Der er en række forskellige elementer, der hjælper til en bedre SEO på sitet, herunder indhold, URL’er, interne og eksterne links, metabeskrivelser, alt-tekst og meget mere. Vi kommer tilbage til alle disse elementer.

Hvorfor er SEO-optimering på websitet så vigtig?

At SEO optimere dit blogindlæg hjælper både dine læsere til at finde det, hjælper de bots, som søgemaskinerne bruger til at søge dit websted igennem for at indeksere dine sider for nøgleord.

Det hjælper søgemaskinerne med at forstå dit blogindhold og identificerer, om det er relevant og nyttigt for en søgers forespørgsel.

Som et resultat vil søgemaskinerne se på den værdi, du giver besøgende, og vil så placere dit indhold højere i søgeresultaterne.

Ved at SEO optimere dine blogs sikrer du, at du placeres højere på søgemaskinernes resultater, og dette vil så tiltrække ny trafik af høj kvalitet til dine blogs og websitesider.

SEO

LÆS OGSÅ

8 nemme trin til at skabe en komplet Inbound Marketing plan i 2021

LÆS MERE

Her er de forskellige elementer, som du skal fokusere på for optimeret SEO på siden:

 

Brug longtale søgeord i dit indhold (men overdriv ikke)

Søgeord er det vigtigste element i SEO blogging, men det er vigtigt, at du ikke bare propper din blog med så mange søgeord som muligt. Modsat hvad mange tror vil det skade din SEO med for mange søgeord, og du vil dermed få den modsatte effekt af det du gerne vil opnå.

Søgemaskinerne vil kigge på, hvor mange søgerord, der er ”proppet” i indlægget (indhold handler om at skabe værdi for dine læsere), da dette ikke vil skabe en god læseroplevelse. I stedet skal du fokusere på at bruge de rette søgeord i dit indhold, hvor det føles naturligt.

Best practices for Inbound Marketing anbefaler et til to longtale søgeord i hvert blogindlæg. Longtale søgeord er længere, og ofte spørgsmålsbaserede søgeord, der giver dig mulighed for at bruge din tid på at skrive mere præcise blogindlæg, som er specifikt optimeret til kun et eller to søgeord.

Hvorfor skal du bruge longtale søgeord? HubSpot har følgende forklaring:

“These longer, often question-based keywords keep your post focused on the specific goals of your audience. For example, the long-tail keyword “how to write a blog post” is much more impactful in terms of SEO than the short keyword “blog post”.

Disse søgeord skal inkluderes i dit title tag, headers og body på dit blog indhold, URL og meta description.

 

Brug Google Search Console til at finde søgeord

Googles gratis Search Console har et afsnit, der hedder Search Analytics Report, som kan hjælpe dig med at analysere klik fra Google Search. Hvis du vil vide mere om, hvilke søgeord, der kan hjælpe din SEO-indsats, er dette et godt sted at finde de søgeord, som folk bruger til at finde dit blogindhold.

 

Title tag

Google kalder det title tag, men det er overskriften på dit blogindlæg. Din blogs overskrift er det, der definerer din blogs indhold – det er det første, både læsere og søgemaskiner bruger til at afgøre, om din blog er relevant.

Din overskrift skal indeholde dit nøgleord, og må ikke være længere end 70 tegn. Det er bedst at få dit søgeord med i de første 60 tegn, da Google kan skære i overskriften efter det.

 

Headers og body

I hele dit blogindhold, både i dine afsnit og overskrifter, skal du nævne dine søgeord på en naturlig og læservenlig måde. Indholdet skal først og fremmest handle om at besvare et spørgsmål eller problem, som din buyer persona har. Lad være med at fylde det med søgeord i håbet om, at Google kan lide det – fordi det kan de ikke.

 

URL

URL’en til din blog er et andet element, som søgemaskinerne scanner for at bestemme, hvad din blog handler om og dens relevans. Det er derfor vigtigt, at du inkluderer dit søgeord i webadressen.

 

Meta beskrivelse

Din metabeskrivelse giver en kort oversigt over din blog, som søgemaskiner viser i søgeresultaterne under din blogoverskrift. Inkluder dit longtale søgeord herinde, men sørg for, at det er fængende nok til at skabe trafik til dit site. Hold det under 155 tegn, da Google skærer resten fra.

 

Optimer billeder og tilføj alt-tekst

Tilføjelsen af ​​billeder til din blog gør det mere læservenligt, engagerende og sjovere at læse for dine besøgende. Søgemaskiner ser dog ikke efter billeder, når de rangerer dit indhold. I stedet ser de efter alt-tekst. Alt-tekst fortæller en søgemaskine, hvad billedet handler om.

Sørg for, at dit billedes alt-tekst er beskrivende på en nyttig måde for både læsere og søgemaskiner. Teksten skal beskrive billedet og også omfatte dine nøgleord, men brug det ikke til at ”proppe” søgeord ind, da det vil skade dit SEO arbejde.

 

Emnetags

Emnetags hjælper med at organisere dit indhold, og kan hjælpe dine besøgende med at finde relaterende indhold. Det er vigtigt ikke at have for mange emnetags, og de burde absolut ikke ligne hinanden.

Du skal have emnetags, der er relateret til helt forskellige emner. Hvis du har lignende tags, er det muligt, at du bliver straffet af søgemaskiner for at have duplikat indhold. Det skyldes, at søgemaskiner vil tro, at du viser dette indhold flere gange på hele dit website.

 

Inkluder både interne og eksterne links

Brug af Inbound links til andet indhold på dit website hjælper med at validere dit blogindlæg til søgemaskiner, og du skal sørge for, at det andet indhold på din side også linker tilbage til dit blogindlæg. Link også til relateret indhold, der kan hjælpe med at besvare dine kundespørgsmål mere detaljeret.

Outbound links er også vigtige og hjælper med at validere indholdet i din blog yderligere. Outbound links er eksterne sider, som linker videre til dit indhold – og dermed fortæller det søgemaskinerne at andre mener, at dit indhold er værd at vise.

Inbound og outbound links vil hjælpe dig til at blive en autoritet på et bestemt emne.

LÆS OGSÅ

De 10 mest værdifulde målinger til din indgående B2B marketingstrategi

LÆS MERE

SEO OPTIMER DIT WEBSITE

Vil du vide mere om, hvordan du kan SEO optimere dit website generelt eller få det optimale ud af dine blogindlæg – så skal du ikke tøve med at kontakte UMANO og vores team.

Peter Tullin, CCO og Partner
T: +45 6147 1234
E: peter@umano.dk