Komplet Inbound Marketing plan i 2021

8 nemme trin til at skabe en komplet Inbound Marketing plan i 2021

I denne blog giver vi dig en let tilgængelig otte-trins guide, der kan hjælpe jer med at udvikle en Inbound Marketing strategi, der hjælper med at skabe flere nye kundeemner og til at nå jeres vækstmål.

Før vi hopper direkte ud i det, vil vi lige hurtigt skabe et overblik, der beskriver hvad Inbound Marketing er, og hvordan det kan skabe vækst for din B2B eller B2C virksomhed.

Inbound Marketing intro

GRATIS GUIDE

En praktisk guide til dig, som gerne vil i gang med Inbound Marketing.

Hvad er Inbound Marketing – og hvorfor er det så vigtigt at komme i gang?

Inbound Marketing er typisk bygget op om digitale marketing værktøjer, såsom blogging, søgemaskineoptimering (SEO), sociale medier, og email marketing.

 Alle disse områder er med til at skabe viden om din virksomhed og dine produkter ved at tage udgangspunkt i dine kunders behov først, og senere gøre opmærksom på dine produkter og virksomhed som løsningen på disse behov.

Inbound Marketing står i modsætning til mere traditionel marketing – det man typisk kalder Outbound Marketing. Outbound Marketing tager mere udgangspunkt i at ”råbe” til sit segment og afbryde dem i, hvad de er i gang med gennem reklame, kampagner og salg. Inbound Marketing er mere en måde at drive organisk webtrafik til din virksomhed gennem relevant, nyttigt og rettidigt indhold.

Generelt kan virksomheder, der implementerer Inbound Marketing opleve rigtigt gode resultater og store marketing- og salgseffektivitetsforbedringer.

Inbound Marketing SMART
LÆS OGSÅ
Sådan optimerer du dit blogindhold til søgemaskiner
Læs mere

Sådan skaber du en Inbound Marketing plan

Trin #1 – Start med at definere dine Buyer personaer (Købspersonligheder)

Et effektivt Inbound Marketing program bør altid være centreret omkring de specifikke behov, som dine segmenter står overfor. Ved at skabe Buyer personaer for dit primære kundesegment kan du bedre forstå de udfordringer, som dit segment oplever, og hvad der driver dem mod dig og dine produkter, samt hvordan du har brug for nøjagtigt at kommunikere med dem i forhold til de søgninger, de foretager, når de er online.

Trin #2 – Beskriv Buyers journey (Købsrejsen)

Når du forstår dine Buyer personaer, er det på tide at beskrive deres journey (købsrejse). Det er den ”rejse” dine personaer må tage for at blive kunde hos dig. Købsrejsen består af tre faser opmærksomhed-, overvejelse- og beslutningsfasen, som svarer til, hvor de er i den traditionelle markedsføringstragt.

Trin #3 – Undersøg dine konkurrenter

Du skal ikke overgøre dette punkt, men du bør undersøge dine konkurrenters tiltag indenfor deres salgs- og marketingindsatser – både Inbound som Outbound. Du skal have en god idé om, hvordan du kan sikre, at dine Inbound Marketing tiltag får dig til at fremstå skarpere og adskille dig fra dem. Kig dine konkurrenters website, design, deres content igennem. Undersøg hvor aktive de er på sociale medier og se deres emails igennem – så har du skabt dig den nødvendige viden til at gøre din virksomhed og dit brand til markedsleder.

Trin #4 – Definer dine Inbound Marketing mål

Succesen for din Inbound Marketing indsats afhænger af, hvilke mål du vil opnå, og hvornår du forventer at se resultater. Oprids SMART-mål (specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte), der klart definerer, hvilke KPIer du vil opnå. Dette kan være alt fra et bestemt antal kundeemner om måneden, et bestemt antal månedlige unikke besøgende på dit website eller mere trafik til din blog.

Trin #5 – Undersøg dine søgeord

Inbound Marketing er afhængig af organisk trafik, og det betyder, at dit websted skal rangere godt for de søgeord, der virkelig betyder noget for dine kundeemner. At ramme de rigtige søgeord vil forbedre dit websteds SEO-placering, og opbygge og forbedre din søgeplacering. Brug søgeords statistik og analyse til at identificere søgeemner samt både kortsigtede og langsigtede søgeord som dine personaer aktivt søger efter.

Trin #6 – Lav en indholdsstrategi

Når du har fundet dine søgeord, din brandidentitet og dine købsrejser er det på tide at udvikle en indholdsstrategi, der skaber værdi, og er relevant for dine segmentgrupper. Det kan dreje sig om websites og landingpages, blogs, sociale medier, email markedsføring og meget mere.

Trin #7 – Udform en lead nurturing plan

Inbound Marketing handler ikke kun om at bringe besøgende til dit website. Den reelle værdi findes ved at udvikle dine leads, således, at de i sidste ende konverterer til kunder. Det tager tid at udvikle emner til salgsbare leads. Lead nurturing handler om at skabe en vej gennem salgstragten. Det handler om at skabe kundeoplevelser og content, der ubemærket udvikler leads med værdifuld information, og skubber dem igennem købsrejsen for at konvertere til kunder.

Trin #8 – Analysere og opfølgning

Når du starter med Inbound Marketing, er det vigtigt at opsætte dine mål for projektet – og at opbygge SMART-mål, der hjælper med at holde dig fast på din strategi. Når du er i fuld gang med Inbound Marketing, er det er vigtigt at følge op på opsatte KPIer, data og hvad du ellers har af analyser til at optimere dine tiltag og indsatser. Du skal konstant analysere dine Inbound Marketing indsatser, så du vil være i stand til hurtigt at ændre dine fremtidige indsatser og ændre strategien, så du kan blive ved med at opnå gode resultater i forhold til dine KPIer.

LÆS MERE

De 10 mest værdifulde målinger til din indgående B2B marketingstrategi

LÆS MERE

Har du brug for yderligere hjælp fra en Inbound Marketingekspert?

Opbygning af en effektiv Inbound Marketing program er kompleks, og kræver et team af erfarne marketingfolk med færdigheder i Inbound Marketing strategi, tekstforfatning, video, webudvikling, grafisk design, webdesign, Marketinganalyse, SEO, sociale medier og meget mere!

At ansætte alle disse færdigheder i din organisation kan blive utroligt dyrt. Derfor vælger mange små, mellemstore og store B2B eller B2C-organisationer, at outsource dele af eller hele deres Inbound Marketing program til en erfaren og dygtig partner.

Vil du vide mere om, hvordan du kan få hjælp eller helt outsource din B2B eller B2C Inbound Marketing indsats – så skal du ikke tøve med at kontakte UMANO og vores team.

Peter Tullin, CCO og Partner
T: +45 6147 1234
E: peter@umano.dk