De 10 mest værdifulde målinger til din indgående B2B marketingstrategi

Konverter besøgende til kunder

B2B Inbound Marketing går ud på at tiltrække leads og kunder ved at skabe relevant content og gode kundeoplevelser, der er skræddersyet til at tale ind til de behov, som den besøgende er undersøgende omkring.

Inbound Marketing er baseret på digitale værktøjer, såsom blogging og SEO optimering til at tiltrække besøgende og generere flere kundeleads. Vigtigst af alt drejer det sig om, at stille kunden i centrum og tage udgangspunkt i dennes behov.

Som i mange andre kampagner eller indsatser er data også nøglen til at måle om din Inbound Marketing kampagne har været en succes.

Hvorfor er datamålepunkter for Indbound Marketing vigtige?

Analyser og rapporteringsdata giver dig indsigt i den aktuelle situation, og giver klarhed over, hvordan små ændringer i opsætning eller budskab kan påvirke resultatet af hele din strategi. Ved at bruge analyser til at identificere styrker og svagheder i dit nuværende Inbound set-up, får du uvurderlig viden omkring, hvordan du kan forbedre og optimere dine kampagner fremad.

På trods af data og analysers betydning kan det være utrolig komplekst, at analysere en Inbound Marketing indsats. Der er et stort antal rapporterings- og datapunkter, som alle skal gennemgås for at optimere hele strategien.
Derfor har vi i denne blog beskrevet de 10 vigtigste målepunkter til en Inbound Marketing indsats.

Inbound Marketing SMART

LÆS OGSÅ

8 nemme trin til at skabe en komplet Inbound Marketing plan i 2021

LÆS MERE

Top 10 – målinger for Inbound Marketing

# 1 – Besøgende på din website

Det vigtigste mål for din Inbound kampagne er at få det rigtige indhold ud til det rigtige publikum. Sporing af besøg på dit website giver dig en god idé om, hvorvidt din content strategiindsats er effektiv eller ej.

 

# 2 – Konvertering

Konverteringsprocenter er den vigtigste KPI i enhver Inbound Marketingstrategi, hvilket giver dig direkte indsigt i, hvor mange prospects eller kunder, der har foretaget en ønsket handling.

Konverteringsfrekvenser kan komme fra en række kilder, herunder CTA’er på dine blogindlæg, formularer på landingssider, klik i e-mail eller betalte marketingkampagner.

 

# 3 – Leads

I mange virksomheder regner man et lead for et lead. I Inbound Marketing forholder det sig ikke sådan. Der er en række forskellige leads – fra prospects, leads, marketingkvalificerede leads (MQL’er), salgskvalificerede leads (SQL’er) og flere.

Dem der er interesserede i dine produkter og virksomhed, betragtes som leads, men de er ikke nødvendigvis klar til at købe med det samme. Det er så dit job at udvikle disse leads og ”skubbe” dem ned gennem købstragten, så de bliver MQL’er og SQL’er.

# 4 – Organic search trafik

Organic search fortæller dig, hvor mange sessioner eller besøgende til dit webiste, som kommer fra søgemaskiner. Organic search er hele forudsætningen for Inbound Marketing, der er bygget op omkring at generere trafik gennem relevant og nyttigt content – og ud fra det, at blive rangeret af søgemaskinerne efter det.

 

# 5 – Email-klik

Emails er et vigtigt element i Inbound Marketing. Emails bruges til at skabe endnu mere engagement og skabe et dybere kendskab dit brand og dine produkter, efter at modtagerne allerede har udtrykt interesse for dit brand. Det betyder, at din email-klikanalyse er et vigtigt element i at finde forbedringer og endnu mere succes i dine email-kampagner.

 

# 6 – Keyword rankings

Den eneste måde dit website fremkommer ved organisk søgning, er, hvis du rammer de rigtige søgeord, som din målgruppe søger efter. Søgeordsanalyse hjælper dig med at finde nye søgeord, som du skal medtage for at tilpasse din indholdsstrategi, til de søgeord du vil ramme. Placering af dine søgeord på søgemaskinernes resultatsider – SERP – er også en vigtig indikator.

 

# 7 – Inbound links

Inbound links er links, som leder ind til dit website fra andre websites. Det er godt med trafik fra andre websites – det virker godt i søgemaskineoptimeringen. Men du skal vel og mærke være opmærksom på, at Inbound links fra websites, der ikke bliver scoret godt af søgemaskinerne, kan påvirke din side negativt.

Du vil derfor gerne modtage Inbound links fra websites, som søgemaskinerne ranker højt – da det vil påvirke din SEO godt. Måling af dine Inbound links giver din virksomhed en idé om, hvor godt dit indhold gør, andre mennesker og andre virksomheder interesserede, engagerede i dit content.

 

# 8 – SoME engagement

Sociale medier er et vigtigt værktøj for alle Inbound Marketing kampagner. De hjælper med at skabe opmærksomhed omkring dit brand og generere mere websitetrafik. Der er forskellige måder at måle sociale medier på, men det er vigtigt at måle, hvordan folk engagerer sig i dit brand.

Fokuser på områder som likes, delinger og kommentarer. Opmærksomhed omkring engagementet på sociale medier hjælper dig med at bestemme, hvilken type indhold, der appellerer til dine kunder.

 

# 9 – Bounce rate

Bounce rate fortæller om procentdelen af ​​besøgende, der kommer ind på dit websted og derefter forlader det med det samme. Høje bounce rates betyder typisk også lav konvertering.

Hvis dit website har høj bounce rate, kan det betyde, at du skal se på den samlede brugeroplevelse eller at dit content ikke interesserer eller engagerer din målgruppe.

 

# 10 – Sessioner

Dette giver dig mulighed for at spore alle interaktioner, som hver besøgende har på tværs af dit website, inklusive sidevisninger, formularindsendelser, CTA-klik og meget mere. Sessionen måler indtil den besøgende har været inaktiv i 30 minutter eller længere, derefter begynder en ny session.

Du kan bruge sessionsdata til at bestemme brugeroplevelsen og det generelle niveau af engagement, som den besøgende har, når de er på dit website.

LÆS OGSÅ

Sådan optimerer du dit blogindhold til søgemaskiner

LÆS MERE

Inbound Marketing

Vil du vide mere om Inbound Marketing og hvordan du kan gøre dine Inbound aktiviteter bedre – samt hvordan du kan måle, analysere og overskue dine data? – så skal du ikke tøve med at kontakte UMANO og vores team.

Peter Tullin, CCO og Partner
T: +45 6147 1234
E: peter@umano.dk